Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
AH

alex hart

2. 11. 2010 17:35
Různé pohledy na věc -2-

I já jsem chodil do školy, dokonce svého času chvíli mimo republiku, a dokonce jsem se řadu věcí učil sám mimo školu bez přispění učitelů jen z učebnic. Taky jsem později jako dospělý s manželkou vychoval dvě děti, z nichž jedno studuje doktorandské studium v zahraničí a druhé dělá vysokou školu zde v Česku. Takže o učení snad cosi vím.  Už od svých rodičů jsem zažil to, že jsem se od nich jaksi mimoděk při běžném soužití v rodině takovou spoustu informací, že bych kromě některých systémových předmětů (mtematika, fyzika, jazyky) snad ani nemusel chodit do školy. Ale rodiče nás nic neučili nějakým biflováním a podobně. Prostě jsme si jen vyprávěli různé zajímavé věci, spíše s mámou. Taky jsme společně po večerech četli různou zajímavou literaturu (místo přiblblého koukání na televizi), nebo jsme sledovali přenosy s pražského jara, atd. atd.  Kromě toho můj táta důsledně dbal na to, aby se nepřipustilo, že budeme bez povšimnutí vykládat nějaké nesmysly a nepřesnosti.

0 0
možnosti
AH

alex hart

2. 11. 2010 17:36
Různé pohledy na věc -2-2-

Už od mala jsem byl v rodině zvyklý na to, že pokud řeknu nějakou pitomost, že mě můžou rodiče chytit za slovo.

 

Bylo to někdy dost nepříjemné, ale hodně mi to dalo. Nutilo mě to k přesnému vyjadřování, k logickému myšlení i k trénování formulace různých myšlenek.  O totéž jsem se pokoušel u svých dětí a požadoval dobré a samostatné vyjadřování, i logiku v myšlení. Také jsem nechtěl děti nic učit, protože na to mají školu. Jen jsem nechtěl, aby žily v bludech, co jim vykládá škola. A protože jsem sám prošel školou, tak jsem zhruba věděl, na co se zaměřit (matematika, fyzika apod.). Jaké ale bylo moje rozčarování, když většinu naprosto elementárních znalostí, jako třeba zlomky,  procenta, rovnice, funkce, síla, setrvačnost,... atd. vůbec škola nevykládá ani tak, aby žáci byli schopni to vlastními slovy, samostatně a bez chyb formulovat. Kdyby šlo jen o mé děti, byl bych naštvaný na sebe, ale ona je to systémová záležitost dnešní školy!!!

0 0
možnosti
AH

alex hart

2. 11. 2010 17:07
Různé pohledy na věc - 1 -

Stav školství je tragický, o tom jsem psal panu Šulovi už dávno. Tehdy oponoval, dnes to uznává sám. Příčiny jsou celospolečenské, včetně nezájmu rodičů i samotných studentů.

.

Dokud to ovšem bude tak, že učitelé budou svoji práci rodičům prezentovat na třídních schůzkách hodinou kňourání o tom, že nic nemůžou změnit,  musejí počítat s tím, že si tím rodiče šíleně poštvou proti sobě. Já jako rodič od školy očekávám, že má výchovu mého dítěte pevně v rukou a nenechá ho dělat kraviny a přiměje ho k učení. Jestli mi škola kde může prezentuje, jak není schopná řešit běžné banální přestupky ani ty vážné, tak mě už apriori proti sobě naštvala. Kdybych se setkával se chyrými a sebevědomými učiteli, kteří mi naopak budou prezentovat, co vše moje děti naučili, měli by naopak můj obdiv a úctu. O tom to celé přeci je. 

.

Zkuste se také dívat na věc očima zákazníků vašeho výchovného zařízení a ne jen optikou svých interních školských problémů. Mé zákazníky taky nezajímají moje potíže ve firmě.

0 0
možnosti
AH

alex hart

2. 11. 2010 17:47
Různé pohledy na věc - 1 - 2

A myslíte si pane Šulo, že ostatní lidé nemají spoustu svých problémů ? 

.

A jestli si myslíte, že jsem kritický jen vůči škole, tak se podívejte i výše, kde říkám, co si myslím o potřebné účasti rodičů.

0 0
možnosti
MU

mazlikuzlik

2. 11. 2010 12:40
Další vzdělávání

Snad ještě poznámka. - Částečně to zaznělo už i v diskuzi.

Chtěl bych říct, že vzdělávání jako takové je více než potřebné a nutné. Jenže u nás se to vzalo, jako obvykle, za špatný konec. My musíme zvětšit přestiž nejen maturit, ale i základních škol, výučních listů a VŠ diplomů. Proč někdo nebojuje za to, aby povědomí o učňovském školství vzrostlo? Proč si nikdo nepokládá otázku, že i vlastnictví výučního listu by mělo být spojeno s určitou hrdostí? Vždyť ten člověk snad něco umí - dokáže. Jistě není to neurochirurg, ale dobrý řemeslník si vydělá mnohem více než pošťák s maturitou... A má-li trochu selského rozumu, může založit i nějakou firmu a rozjet výrobu...

My místo toho ze všech uděláme maturanty, a až zjistíme, že maturita nemá ten správný zvuk, uděláme z maturantů vysokoškoláky... A co pak?

Osobně si myslím, že i pro vyučeného má další vzdělávání smysl, ale pouze v rovině kurzů, školení atd. Sám si pak může vybrat a rozhodnout se. Když za 3-4 roky zjistí, že to pro něj bude...

0 0
možnosti
MU

mazlikuzlik

2. 11. 2010 12:44
Re: Další vzdělávání

přínos, měla by existovat možnost dalšího vzdělávání. Zváží, zda tomu obětuje svůj volný čas a nebo i finance... A když dojde k závěru, že se mu to nevyplatí - v pořádku. Může se vyskytnout někdo jiný, komu by se další osobní rozvoj hodil a využil by ho...

0 0
možnosti
MU

mazlikuzlik

2. 11. 2010 12:16
celkový úpadek

Máte pravdu, kam se člověk podívá, lze spatřit jen zmar a úpadek - nově i ve školství. Přesnější by bylo ovšem říci, že aktuálně pravý stav věcí teprve vyplouvá na povrch... Bylo zbytečné volat před 10-15 lety, že není nutné, aby měl každý vyučený maturitu nebo aby stále rostl počet absolventů VŠ. Pánové Matějů a další si však stále prosazovali svou a výsledek se dostavil...

Ono to však pochopitelně není tak tragické, jak se zdá. Je třeba si uvědomit, že počet studijních oborů s maturitou dramaticky stoupnul. Pokud si tedy odmyslíme ony maturanty z kategorie truhlář-maturant (nic proti truhlářům) výsledky by byly mnohem příznivější. Důsledky jsou však takové, že vzdělání jako takové pozbývá prestiže a  přestává být pro mnohé zaměstnavatele významné. Z čehož vyplývá, že řada studentů seděla ve škole zcela zbytečně. Na trhu práce jim stejně maturita nepomůže.

Efekt je prodražený, neefektivní systém. Např. takový truhlář mohl mít již 2 roky živnost. - Místo toho ale sedí ve školní lavici,

0 0
možnosti
MU

mazlikuzlik

2. 11. 2010 12:19
Re: celkový úpadek

kde se stejně nic nového nenaučí.

Výjimečně souhlasím s V. Klausem. Je zapotřebí začít u základních škol. Zajistit kvalitu již na tomto stupni vzdělávání, aby suplování získávání znalostí na vyšším stupni školství bylo zbytečné. EU se to sice líbit nebude, ale co už...

0 0
možnosti
JP

Jesuslives

2. 11. 2010 12:01
Kvóty

Pokud se maturity nastavují tak, že by je mělo udělat 75-80% lidí a ne tak, že by měly obsahovat určitou úroveň znalostí, je to špatně už od začátku.

Řidičák je taky přeci nastaven tak, abych byl schopen ovládat auto tak, abych nezabil sebe a ostatní, nikoliv aby to udělalo 95% lidí...

Maturity by obecně měly přitvrdit, aby vůbec měly nějakou hodnotu. Měly by dát najevo, že jejich držitel na dostatečné úrovni ovládá svůj rodný a jeden cizí jazyk, základní matematické dovednosti (tím základním myslím například kombinatoriku nebo exponenciální/logaritmické funkce - aby si lidé aspoň dokázali spočítat úroky, než si naberou bambilion spotřebitelských úvěrů) a jeden nebo dva další předměty. A pak je jedno, kolik lidí to udělá. Pokud to někdo nebude schopen zvládnout, tak jsou další profese, ve kterých se může prosadit, vždyť dobrého čemeslníka člověk aby dnes pohledal.

Problém vidím na straně rodičů a result oriented myšlení - chtějí, aby dítě mělo školu/titul a nikoliv vědomocti/schopnosti

0 0
možnosti
TV

Czech-elf

2. 11. 2010 12:16
Re: Kvóty

AmenR^

0 0
možnosti
NSOK

Nenecháme se okrádat kapitalisty

2. 11. 2010 11:27
pravda - karma

Kdopak by se divil, když profese učitele je opravdu hodně podhodnocena, kdejaký nedůležitý úředníček si vydělá více. Navíc otázka lidských práv na školách je silně zneužívána, učitel nesmí vůbec nic, jen poslouchat své žáky, kdyby si něco dovolil, jistě by ho čekal nějaký trest.

Úctu k učiteli mívají ještě tak děti prvních a druhých tříd, pak to jde hodně z kopce

0 0
možnosti
E

ErSi

2. 11. 2010 19:44
Re: pravda - karma

Zdravím, sám jsem učitel a dovolím si střelit do vlastních řad. Všechno, co píšeš je pravda, ale obrovskou vinu nesou i sami učitelé. Z nějakýho důvodu se z nich stala kasta, která si nechá úplně všechno líbit od dětí, rodičů, úřadů.... Pokdu dítě nic neumí, nenosí úkoly a permanentně prudí, tak mu prostě dám pětku na výzo a je to. Ale ani na to se většina učitelů nezmůže, co kdyby si nedej bože někdo stěžoval a podobný důvody. Takových učitelů je většina a tímto přístupem kazí práci svým kolegům, kteří se drží svých zásad. Pokd dá učitelka žákovi co neumí v devítce dělit a rozeznat čtverec a obdélník 4ku z matiky, tak já říkám že není hodná, ale neschopná, zbaběla a především líná.

0 0
možnosti
P

pearmen

2. 11. 2010 11:07
Recept proti úpadku?

Zrušit všechny soukromé střední i vysoké školy, neboť nejsou zřizovány za účelem vzdělávání. Jediným a nejdůležitějším důvodem je vydělávání peněz za jakoukoli cenu. Vzdělávání je pouze zástěrka.

0 0
možnosti
R

roby

2. 11. 2010 11:08
Re: Recept proti úpadku?

souhlas

0 0
možnosti
LB

Cindicek

2. 11. 2010 10:49
Plnění...

Plnění povinností si nemusíte vynucovat, spíše by to mělo být tak, že má každý zdravé povědomí o tom, co by se "mělo" děalat, a co ne...což o to, mě učení vážně baví, já je zvlaádnu a poradím si s nimi (zatím vždy), ale je to tak psychicky a na čas náročná práce, že nabízet mi nástupní plat 20.000, je poněkud mimo..:-P

0 0
možnosti
SPTZ

Si0 po třetím zákazu

2. 11. 2010 10:54
Re: Plnění...

Každý to zdravé povědomí nemá a nikdy to tak nebylo. Tam, kde tohle chybí, zejména u mládeže, musí nastoupit donucení.

0 0
možnosti
HV

zabiak2

2. 11. 2010 10:48
blbost

Studenti se na maturitu nepřipravovali, neměli žádnou motivaci. Takže si myslím, že to ještě dopadlo dobře.

0 0
možnosti
BP

boris.pouzar

2. 11. 2010 11:12
Re: blbost

No - jestli úroveň matematiky byla lehce nad úrovní 9.třídy(řečeno p.ministrem),tak opravdu nechápu, k čemu se potřebovali připravovat.Leda tak,že 40% z propadnuvších bude muset začít trénovat trojčlenku,procenta a zlomky.

0 0
možnosti
LB

Cindicek

2. 11. 2010 10:41
Člověk se nestačí divit..

Máte pravdu, ale víte co....ten prapůvod je hlavně v rodině a ve stavu společnosti. Děti Vám na cokoli, co po nich chcete (s nadsázkou řečeno), řeknou, že na tohle mají oni právo, popřípadě vy že ho na to nemáte...ale že kromě práv jsou také povinnosti? Pche..

0 0
možnosti
SPTZ

Si0 po třetím zákazu

2. 11. 2010 10:43
Re: Člověk se nestačí divit..

Povinnosti jsou k ničemu, pokud neexistují způsoby, jak jejich plnění vynucovat.

0 0
možnosti